ضرورت تسریع در تکمیل آزاد راه ارومیه - تبریز
به گزارش روابط عمومی فرمانداری ارومیه، استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر نقش استان در همجواری با سه کشور و برخورداری از پنج پایانه مرزی، خواستار تامین منابع مالی ساماندهی مبادی ورودی مرزی از محل صندوق توسعه ملی شد و گفت: در راستای توازن منطقه ای، رفع عقب ماندگی در بخش حمل و نقل و نیز توسعه پایانه های مرزی برای نقش آفرینی در دور زدن تحریم ها می طلبد منابع مالی ساماندهی مبادی مرزی به میزان ۲ هزار میلیارد ریال با موافقت شورای سیاستگذاری وزارت راه و شهرسازی از محل صندوق توسعه ملی تامین گردد.
محمدمهدی شهریاری عصر امروز در دیدار با وزیر راه و شهرسازی با تشریح مصوبات سفر مرداد ماه وزیر به استان و قدردانی از اهتمام این وزارتخانه برای حل مشکلات زیر ساخت های زیربنایی خواستار اقوام موثر در خصوص پروژه های مسیر بازرگان_ ایواوغلی و میاندوآب_ شاهین دژ شد.
وی با بیان اینکه تکمیل آزادراه ارومیه_ تبریز در کاهش قابل توجه فاصله و زمان بین مراکز استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، کاهش مصرف سوخت، نقش موثر در رونق گردشگری و نیز ترانزیت کالا نقش بسزایی خواهد داشت گفت: با توجه به اینکه این پروژه در فهرست پروژه های اقتصاد مقاومتی است لذا تخصیص اعتبارات مناسب برای اتمام پروژه در سال جاری و سرعت بخشی به عملیات عمرانی در تونل های قطعه سه بسیار مهم است.
استاندار آذربایجان غربی همچنین تصریح کرد: بخش عمده ای از کریدور بزرگراهی غرب کشور در این استان قرار دارد و با توجه به روند افزایشی مراودات اقتصادی ایران و ترکیه و قرار گیری مرز بازرگان در مسیر مهم ترانزیتی، محدوده سه راهی ایواوغلی تا سه راهی قره ضیاالدین در مسیر منتهی به بازرگان دارای ترافیک عبوری بالایی است لذا الحاق این محدوده به کریدور بزرگراهی غرب کشور و تعریض و بهسازی آن نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی منطقه خواهد داشت.
شهریاری تخصیص مانده اعتبار محور ارومیه_ سرو را نیز خواستار شد و افزود: این محور نیز در مراودات اقتصادی ایران و ترکیه نقش آفرین است لذا با توجه به عملکرد مناسب وزارت راه و شهرسازی در تکمیل این مسیر ترانزیتی، نیاز است تا مانده اعتبارات این محور نیز بصورت کامل تخصیص یابد.
وی با اشاره به اینکه یکی از گلایه های بحق مردم دریافت عوارض سنگین در پل میانگذر ارومیه علیرغم برخورداری از شرایط قانونی است افزود: نرخ های مصوب جدید برای افزایش عوارض پل میانگذر در این شرایط اقتصادی عادلانه نیست. برگشت سرمایه سرمایه گذاران این محور اگر چه از برنامه زمانبندی عقب است اما اوضاع سخت اقتصادی و تردد بالای این مسیر نیازمند آن است که در حال حاضر افزایشی صورت نپذیرد.
استاندار آذربایجان غربی تسریع در اتمام بیمارستان تکاب را خواستار شد و گفت: علیرغم وعده هایی که به مردم تکاب داده ایم اما متاسفانه تاکنون این پروژه به طور کامل به اتمام نرسیده و ضروری است هر چه سریعتر با تشکیل کمیسیون تحویل موقت نسبت به تجهیز و نصب ملزومات مورد نیاز اقدام شود تا بیش از این شرمنده مردم تکاب نباشیم.
شهریاری ادامه داد: با توجه به شرایط کرونایی بهره برداری از بیمارستان ۹۰ تختخوابی تکاب می تواند در مدیریت بیماری بسیار موثر واقع شود.
وی در ادامه به موضوع تعیین تکلیف امتداد خیابان سرداران ارومیه نیز اشاره کرد و گفت: تصریح و تسریع در فرایند اجرایی مصوبات کمیسیون ماده ۵ با تاکید بر مباحث تاریخی و هویتی موجب خروج مدیریت شهری از بلاتکلیفی و سرعت بخشی به جریان نوسازی و پویایی در بافت در حال تخریب موجود در این محدوده می شود.
استاندار آذربایجان غربی تامین اعتبار محور شاهین دژ_تکاب را نیز مطرح کرد و افزود: تکمیل این محور از طریق فعالسازی عملیات تعریض و بهسازی و نیز رویه آسفالت به ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که امیدواریم با تخصیص به موقع این اعتبار پروژه هر چه زودتر به اتمام برسد.
وزیر راه و شهرسازی نیز در این دیدار برای تحقق درخواست های مطرح شده دستورات لازم را بویژه در خصوص تحویل هر چه سریعتر بیمارستان تکاب، محور بوکان_میاندوآب و شاهین دژ_ تکاب، ارومیه_ سرو ، امتداد خیابان سرداران ارومیه و پرداخت اعتبار لازم برای الحاق سه راهی ایواوغلی تا سه راهی قره ضیاالدین به کریدور بزرگراهی غرب از محل صندوق توسعه ملی را به معاونت های مربوطه صادر نمود.