اعلام حقوق و تکالیف نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی
به گزارش روابط عمومی فرمانداری ارومیه، حقوق و تکالیف اعلام شده برای نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بدین شرح است:
موارد مجاز و حقوق نامزدها در دوره تبلیغات انتخابات:
• آغاز فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدها «روز پنجشنبه مورخ 1398.11.24» می باشد.
• پایان زمان تبلیغات انتخاباتی نامزدها ساعت 8 صبح روز پنجشنبه مورخ 1398.12.01 است.
• ستادهای تبلیغات انتخاباتی تنها در مراکز بخش ها (اعم از این که مرکز بخش، شهر یا روستا باشد)، شهرها و شهرستان ها، به تفکیک برادران و خواهران دایر می شود.
نکته 1: در شهرهای بزرگ، می توان در هر منطقه شهرداری یک محل به عنوان ستاد تبلیغات انتخاباتی دایر نمود. (شامل نواحی شهرداری نمی شود)
نکته 2: در مواردی که یک نقطه، چند عنوان از عناوین فوق الذکر را داشته باشد، در حکم یک عنوان می باشد.
نکته 3: ستاد تبلیغات انتخابات، مرکزی است که فعالیتهای تبلیغاتی قانونی نامزدها، در آن ساماندهی و انجام می شود.
• نصب و الصاق و یا ارائه آثار تبلیغاتی (به جز عکس) در مکانهایی که توسط شهرداریها یا دهیاریها تعیین شده است مجاز می باشد. (تبصره 2 ماده 57 و تبصره ماده 61 قانون)
• چاپ و استفاده از عکس صرفاً محدود به زندگی نامه، جزوه، بروشور، کارت و تراکت بوده و قطع آن حداکثر 10 × 15 سانتی متر می باشد. (تبصره 2 ماده 57 قانون)
توجه: زندگی نامه و جزوه هر نوع مطلب مجاز تبلیغاتی است که به صورت دفتر یا کتاب منتشر شده و اندازه صفحات آن نباید از 15× 20 سانتی متر تجاوز نماید. (ماده 44 آیین نامه)
• اعلام نظر شخصیتها در تائید نامزدها و یا استفاده از نظر ایشان در تبلیغات داوطلب به شرطی مجاز است که بدون ذکر عنوان و مسئولیت آنها باشد و مدرکی کتبی مربوط به امضای آنان تسلیم هیات اجرایی شده باشد. (تبصره 1 ماده 57 قانون)
• ایراد سخنرانی و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنان.
• اعلام ومطرح نمودن شایستگی های داوطلبان توسط هواداران د ر چارچوب قانون.
• درج نظر اقشار، مجامع و گروههای هر حوزه انتخابیه مبنی بر حمایت ایشان از کاندیدای معین، در صورتی که قبلاَ به صورت کتبی به نامزد مربوطه اعلام شده باشد.
• نصب تابلو در محل ستاد انتخاباتی نامزد به منظور مشخص کردن آن.
توجه: نصب بنر و پارچه در محل ستادهای تبلیغاتی نامزدها به تفکیک برادران و خواهران اشکال ندارد. (تبصره 2 ماده 57 قانون)
• انجام تبلیغات به صورت مشترک توسط نامزدهای انتخاباتی.
• نصب واستفاده از بلندگو، ویدئو پروژکتور و تلویزیونهای تبلیغاتی و.... صرفاً داخل ستاد تبلیغاتی نامزد و محل سخنرانی وی.
• ارسال پیامک (با رعایت سایر ضوابط مربوطه)
موارد غیر مجاز و تکالیف در زمان تبلیغات:
• الصاق و نصب هرگونه اعلامیه، عکس، پوستر، بنر، پلاکارد و پارچه های تبلیغاتی (بجز در محلهایی که توسط شهردایها و دهیاریها درنظر گرفته شده است.)
توجه: مقصود از پلاکارد، هرگونه تبلیغات پارچه ای، کاغذی، مقوایی و فلزی است و سیلک نیز ازجمله مصادیق آن است.
• انجام هرگونه دیوار نویسی.
• راه انداختن کاروانهای تبلیغاتی یا راهپیماییهای خیابانی.
• پاره یا معدوم یا مخدوش نمودن آگهی تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی که در زمان قانونی تبلیغات در محلهای مجاز الصاق شده است.
• استفاده از بلندگوهای ثابت و سیار، ویدئو پرژکتور و تلویزیونهای تبلیغاتی در خارج از محیط سخنرانی، ستاد و امثال آن.
• انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی برای نامزدهای نمایندگی مجلس از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها، از طریق صدا وسیما، میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد.
• فعالیت کارمندان دولت در ساعات اداری.
• استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه ها و ادارات، شرکتهای دولتی و موسسات وابسته به دولت و شهرداریها و شرکتها و سازمانهای وابسته به آنها و نهادها و موسسات استفاده کننده از بودجه عمومی (به هرمقدار) و موسسات ونهادهایی که دارایی آنان از اموال عمومی است (همانند بنیاد مستعضعفان) و همچنین دراختیار گذاشتن وسایل وامکانات مزبور برای نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی.
تذکر: نشریات و مطبوعات متعلق به سازمانها، وزارتخانه ها، ادارات، نهادها و موسسات فوق، حق تبلیغ برای نامزدهای انتخاباتی را ولو به صورت درج آگهی ندارند.
• تبلیغ له یا علیه هر یک از داوطلبان انتخاباتی توسط اعضای هیات های اجرایی و نظارت.
• تشکیل ستاد تبلیغات انتخاباتی بدون اعلام نشانی ستاد و نام مسئول آن به فرمانداری، یا بخشداری.
• درج آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی و یا درج خلاف واقع مطلبی که دال بر انصراف یا حمایت گروه یا اشخاص از نامزد معینی باشد توسط مطبوعات، نشریات، فضای مجازی و یا غیر آنها.
• استفاده از هرگونه آثار تبلیغاتی از سوی نامزدها یا طرفداران آنها با هر جنس با ابعاد بیشتر از 70*50 سانتیمتر
توجه: نامزدها حق دارند پاسخ خود را ظرف هجده (18) ساعت پس از انتشار نشریه مزبور بدهند و آن نشریه مکلف به چاپ فوری آن طبق قانون مطبوعات است. در صورتی که نشریه منتشر نشود مسئول آن باید با هزینه خود پاسخ نامزد را به نشریه مشابه دیگری ارسال دارد و آن نشریه مکلف به درج آن در اولین چاپ خود خواهد بود. در غیر مطبوعات و نشریات نیز نامزد معترض حق دارد نظر خود را منتشر نماید.
• تبلیغا علیه داوطلبان دیگر توسط داوطلبان نمایندگی یا طرفداران آنان.
• تهدید یا تطمیع د ر امر انتخابات.
• اخلال در امر انتخابات.
• هر گونه هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی ممنوع است.
حقوق قانونی نامزدها درشعب اخذ رای:
• تعیین یک نفر نماینده برای هر یک از شعب اخذ رای توسط هر یک از نامزدها به تنهایی یا چند نامزد مشترکاً و معرفی ایشان به هیات نظارت حوزه انتخابیه به طریق زیر:
الف- حوزه های دارای یک نماینده به ازای هر صندوق یک نماینده.
ب - حوزه های دارای دو نماینده به ازای هر دو صندوق یک نماینده.
ج - حوزه های دارای سه نماینده به ازای هر سه صندوق یک نماینده.
• نامزدها حداقل 5 روز قبل از شروع اخذ رای فهرست مشخصات سجلی و یک قطعه عکس 4×3 نمایندگان خود در شعب اخذ رای را به هیات نظارت حوزه انتخابیه ارائه نمایند.
تذکر: تامین نیازهای نمایندگان نامزدها د رروز اخذ رای برعهده شخص نامزد می باشد.
تکالیف هیات نظارت حوزه انتخابیه در خصوص نمایندگان معرفی شده نامزدها برای شعب اخذ رای:
• صدور کارت نمایندگان نامزدها حد اکثر 24 ساعت قبل از شروع اخذ رآی و تحویل آن به نامزد مربوطه.
• درج شماره شعبه یا شعب اخذ رای د ر کارت نماینده نامزد.
• الصاق عکس به کارت نماینده نامزد د ر شعب اخذ رای.
• هیچ یک از اعضای هیات اجرایی و ناظرین شورای نگهبان و اعضای شعب ثبت نام و اخذ رای نباید د ر حوزه انتخابیه با دواطلبان انتخابات به ترتیب ذیل خویشاوندی نسبی یا سببی داشته باشند.
الف - خویشاوندی نسبی: پدر، مادر، فرزند، برادر و خواهر.
ب - خویشاوندی سبیی: همسر و پدر، مادر، برادر و خواهر او.
حقوق نمایندگان نامزد ها در شعب اخذ رای:
• حضور در شعبه اخذ رای تا پایان زمان رای گیری، شمارش آراء و تنظیم صورت جلسه.
تذکر1: پس از پایان زمان اخذ رای درب های شعبه اخذ رای بطور کامل بسته می شود و هیچ کس حق ورود و خروج از شعبه اخذ رای را ندارند.
تذکر2: چنانچه نماینده نامزد در شعبه اخذ رای له یا علیه نامزدی تبلیغ نماید، برابر مقررات مربوط با وی رفتار خواهد شد.
تذکر3: برابر قانون، عدم حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای مانع از ادامه کار انتخابات نمی باشد.
تذکر4: حضور دیگر افراد به جز مسئولین (مسئولین و اعضای صندوقهای اخذ رای، ناظرین شورای نگهبان، نمایندگان و بازرسان وزارت کشور، نمایندگان نامزدها) در شعب اخذ رای تحت هر عنوان که باشد ممنوع است و جرم محسوب می گردد. مامورین انتظامی و مسئولین در صندوقهای اخذ رای موظفند از حضور افراد غیرمسئول جلوگیری به عمل آورند. متخلفین به مجازات مقرر در ماده (75) محکوم خواهند شد.
تکالیف نمایندگان نامزدها د رشعب اخذ رای:
• در صورت مشاهده تخلف در شعبه اخذ رای، مراتب را بدون دخالت به هیاتهای اجرایی و نظارت یا نماینده ایشان در شعبه اخذ رای کتباً اعلام نماید.
• عدم تبلیغ له یا علیه نامزدهای انتخاباتی در شعبه اخذ رای.
• عدم حضور در محل انتظار افراد حاضر در صف اخذ رای یا محوطه در نظر گرفته شده برای رای دهندگان جهت نوشتن آرا.
تذکر: نوشتن رای برای رای دهندگان توسط کلیه افرادی که به نحوی از انحا در شعبه وظیفه ای بعهده دارند، ممنوع است.
• الصاق کارت شناسایی.
• تذکر: نماینده نامزد به شخصی اطلاق می شود که کارت نمایندگی نامزد (صادر شده از هیات نظارت مربوطه) را همراه داشته باشد.
تکالیف مسئولین شعبه در برابر نمایندگان نامزدها:
• بررسی کارت نماینده نامزد (اصالت کارت و تطابق با شماره شعبه اخذرای)
• عدم اجازه حضور به افرادی که خود را به عنوان نماینده نامزد معرفی می نمایند ولی کارت شناسایی معتبر را (صادرشده از هیات نظارت مربوطه) همراه ندارند.
تذکر: ممانعت از حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای ممنوع بوده و جرم محسوب می گردد.
• چنانچه نمایندگان نامزدها در شعبه اخذ رای له یا علیه نامزدی تبلیغ کنند یا اینکه در کار اعضای شعبه اخذ رای و ناظران شورای نگهبان دخالت کنند، مراتب صورتجلسه گردیده و برابر قانون با ایشان برخورد شود.
تذکر: همراه داشتن هر گونه آثار یا نماد تبلیغاتی اعم از عکس، پارچه و.... که نشانگر تبلیغ له یا علیه نامزدها باشد، در شعب اخذ رای ممنوع است و در صورت عدم رعایت این موضوع از طرف نماینده نامزد، پس از تذکر اولیه، مراتب صورتجلسه گردیده و برابر قانون با ایشان برخورد شود.
• تعیین محل استقرار نماینده نامزد، به نحوی که با محل استقرار اعضای شعبه و صندوق اخذ رای فاصله مناسب داشته باشد. البته در حدی که بتواند بر روند اخذ رای احاطه کلی داشته و مراحل اخذ رای را بیبند.